Tuesday, August 7, 2007

Studiemiljø i verdensklasse

Lettere forsinket(!) bringes her en lille treat for de studenterpolitiske feinschmeckere - bragt i Jyllands-Posten 25/6:

Udgifter til markedsføring giver studiemiljø i verdensklasse

Der har de seneste dage været en del kritik af, at de danske universiteter de sidste tre år kraftigt har forøget deres udgifter til markedsføring. Den gængse kritik har lydt, at pengene ville være bedre brugt på uddannelse og forskning. Her må jeg tilføje, at det så sandelig kommer an på, hvordan pengene på markedsføring er blevet brugt!

På Aarhus Universitet er pengene eksempelvis ikke udelukkende gået til glitrede annoncer i gymnasieblade og indstik i de landsdækkende aviser. Med tanken om at markedsføringen over for kommende studerende ved Aarhus Universitet kan udformes på mange forskellige måder, blev der fredag d. 25. maj afholdt en kæmpe Fusionsfest, hvor 8-9.000 festglade studerende nød en kølig øl i universitetsparken, mens tidens største bands underholdt på scenen. Festen blev afholdt for at skabe opmærksomhed om, at Aarhus Universitet var blevet langt større gennem en række fusioner, ligesom universitetet havde et ønske om at markedsføre sig over for dem, som snart skal til at vælge uddannelsessted. Studenterrådet og Studenterlauget afholdt festen, men fik økonomisk støtte fra universitetet – en støtte som var grundlaget for, at Fusionsfesten overhovedet kunne afholdes.

På den måde har universitetets udgifter til markedsføring ført til, at de studerende på Aarhus Universitet fik et hårdt tiltrængt afbræk fra eksamenslæsningen, lærte medstuderende fra alle dele af universitetet at kende, og med et nyt skud af energi kunne vende tilbage til bøgerne på læsesalen.

Idéen om, at universiteterne udelukkende skal bruge tid, energi og ressourcer på undervisning og forskning, er symptomatisk for en gældende holdning om, at hvis blot de to elementer er i orden, må det også være den rene svir at studere. Selvom undervisning og forskning naturligvis er helt essentielle områder for universiteterne, bør der samtidig være et mindst lige så stort fokus på, hvilke forhold man tilbyder de studerende. Er universitetet blot det sted, man tilfældigvis er indskrevet og ikke sætter sine ben, hvis man kan undgå det? Eller er det et sted, der er så levende, interessant og inspirerende, at man slet ikke kan holde sig væk?

Det skal være sjovt, inspirerende og spændende at studere – på den måde får man langt de mest motiverede studerende og en meget mere levende studieby. Dette kommer kun til at ske, hvis man ikke blot har fokus på undervisning og forskning i verdensklasse, men også ønsker at tilbyde et studiemiljø i verdensklasse. Ved at have brugt penge på markedsføring til afholdelse af Fusionsfesten, er Aarhus Universitet gået et skridt i den rigtige retning.

Jonas R. Elsborg
Studielivssekretær,
Studenterrådet ved Aarhus Universitet

No comments: